Materiale pentru proiectarea imaginilor de podea în pedagogia Franz Kett GSEB

Cea mai cunoscută caracteristică a pedagogiei Franz Kett este crearea imaginilor de podea cu ajutorul materialelor specifice. Acestea sunt folosite pentru a documenta procesele de interacțiune și pentru a ilustra elementele de bază ale vieții și ale proceselor vitale.
Dezvoltarea imaginilor are loc la sol. Suntem copii pământului. Aceste imagini ne amintesc de lumea exterioară și oglindesc conexiunile dintre faptele și fenomenele lumii exterioare și ne amintesc de natura umană care are înscrisă în ea creația. Astfel imaginile pot fi numite și imagini prin care se redă sensul, se oferă semnificație. În cadrul grupului, imaginile de podea sunt create prin diferite metode de relaționare între membrii grupului. Astfel, se creează legături între elementele imaginilor și viața lor.
În cursul unei contemplații, o realitate exterioară (o imagine exterioară) poate fi jucată, analizată, prelucrată, astfel încât să facă aluzie la o realitate interioară, o concepție interioară devenind o imagine a fenomenelor și proceselor interioare. Această imagine interioară, propria idee sau o stare de spirit vrea la rândul ei să fie și ea exprimată, să fie făcută vizibilă. Diferitele materiale și forme ne încurajează să transformăm o mișcare interioară într-o imagine exterioară. Imaginile care apar devin imagini simbolice în procesul de contemplare și creație.
Alegerea materialelor pentru contemplațiile din pedagogia Franz Kett este foarte importantă și îi ajută pe copii, dar și pe adulți, să se regăsească într-o formă de modelare și nu doar să pună lucrurile jos.
Atunci când se pregătesc materialele disponibile, ar trebui să se țină seama și de vârsta copiilor sau a adulților. Pentru copiii cu vârsta mai mică de 3 ani sau pentru persoanele cu dizabilități, formele mari, gata făcute, oferă posibilitatea de a participa la proiectarea imaginii de podea într-un mod autoactiv și liber. În același mod, lucrul cu persoanele în vârstă necesită materiale adecvate și, probabil, și o masă pe care să se poată efectua proiectarea. În cazul celorlalte categorii – copii mai mari, tineri, adulți – este recomandat folosirea unor materiale care nu sunt gata făcute ci deschide posibilități activității creative de modelare și astfel aprofundează și mai tare impresiile făcute.


Cerințe și modul de abordare a materialului
Valoarea materialelor, modul atent de a acționa cu ele, precum și depozitarea și prezentarea în recipiente speciale demonstrează un anumit simț al esteticii. Pedagogia Franz Kett este deschisă și pentru materiale noi, dacă acestea îndeplinesc criteriile de valoare și de abordare atentă. Acest mod de abordare poate fi însușit și de copii prin exersare.
Materialele pot fi întotdeauna realizate chiar și de către copii și pot fi implicate cât mai multe persoane, de exemplu, copiii pot ajuta la decuparea formelor din pâslă sau altele similare. În cazul copiilor foarte mici, s-a dovedit a fi util să se pună la dispoziție coșulețe pregătite. Imaginile de podea ar trebui să fie întotdeauna simplificate și reduse și nu proiectate într-un mod exuberant, deoarece mai puțin înseamnă adesea mai mult.


Materiale pentru proiectarea imaginii de podea
Încă de la începuturi materialele folosite au fost cât mai simple, naturale, baticuri ritmice (tari) pătrate, forme decupate din pâslă în culorile de bază. Se foloseau materiale naturale, cum ar fi boabe de porumb, nuci, ghinde, fasole, semințe diverse. Ulterior, au mai fost adăugate și alte materiale, care puteau fi folosite pentru propriile idei și unități de joc: materiale naturale, cum ar fi frunze de toate felurile, în funcție de anotimpuri, diverse ramuri mici de arbuști sau copaci, diferite tipuri de conuri de pin, semințe, scoici, pietre, sfori de lână, lemn neted de diferite dimensiuni și forme, cu care se pot crea, de exemplu, case și ziduri de oraș, bile de aur, inele de perdea,inele de lemn, pânzele au fost completate și cu voaluri, baticuri rotunde mai mici și mai mari, panglici, baticuri de bumbac moi și baticuri aurii, inimioare, stele, pești și oameni, șnururi colorate și frânghii de bumbac, cercuri mici și mari din lemn natural sau de culoare aurie, etc.
Pedagogia Franz Kett lucrează cu puține figurine. Figurinele sunt folosite doar în perioada Crăciunului: Maria, Iosif, păstorii, cei trei regi, un copil sau o păpușă fără chip. Se pot crea chiar și ad-hoc figurine cu ajutorul unor baticuri de ritmică (tari), șnururi și bile de polistiren, chiar și cu ajutorul copiilor.


Cântecul și dansul ca formă de design
Cântecul și dansul sunt forme fundamentale de creație în această pedagogie. Esența pedagogiei lui Franz Kett, aspectul relațional, care iese în evidență în toate componentele pedagogiei, stă la baza demersului educațional, care se consideră o pedagogie de bază orientată spre relație. Prin bucuria cauzată de faptul că suntem împreună, prin întâlnirile din grup, prin dans și cântec o temă va fi jucată, cântată, descoperită.


Fotografii și cărți cu imagini în pedagogia Franz Kett
Multe subiecte ne invită să lucrăm cu fotografii sau cărți cu imagini. Atunci când alegem imaginile, trebuie să ne asigurăm că nu sunt kitsch, ci stimulative și atrăgătoare.
(după Kerstin Lermer și Christian Pfeiffer-Fuchs, Gestaltungsmaterial in der Franz Kett Pädagogik)

Scroll to Top