Despre pedagogia Franz Kett

Ce este pedagogia Franz Kett?

Pedagogia Franz Kett este o pedagogie de bază care se concentrează asupra persoanelor participante și care sensibilizează participanții în mod creativ în direcția stabilirii de relații.

Pedagogia Franz Kett aprofundează următoarele aspecte:

  • relația cu sinele (autoapreciere, respect de sine, încredere de sine, reflecție asupra sinelui),
  • relația cu celălalt
  • relația cu lumea
  • relația cu timpul
  • relația cu Dumnezeu.

Pedagogia Franz Kett reprezintă un demers pedagogiccu caracter general, fiind totodată o pedagogie a religiei care sensibilizează persoana în direcția stabilirii unei relații cu Dumnezeu.

Participanții au posibilitatea de a se conecta la ei înșiși, într-un mod autonom,pornind de la o temă dată. Procesul pedagogic se desfășoară în cadrul unui dialog activ continuu. Conducătorul activității nu este mijlocitorul actului educativ, participanții fiind activi în însușirea temei. Acest aspectreprezintă caracteristica principală a pedagogiei Franz Kett.

Pedagogia Franz Kett este

• o pedagogie unitară și orientată spre sens

• o pedagogie de bază orientată spre relațiile interpersonale care a luat ființă din practică și pentru practică

• o pedagogie bazată pe o imagine creștină a omului și a lui Dumnezeu

• o pedagogie a formării inimii și a omului, deschisă către religie

• o cale integrală de a învăța și de a forma oamenii de toate vârstele

• o pedagogie care sprijină relația omului cu sine însuși, cu semenii, cu lumea și cu Dumnezeu

Prin pedagogia Franz Kett se dezvoltă relația individului cu sine însuși, cu semenii, cu lumea creată și cu Dumnezeu.

Cum a luat ființă pedagogia Franz Kett?

Pedagogia Franz Kett este o pedagogie care a apărut ca rezultat al unei inițiative numită Practica Pedagogiei Religiei, care s-a născut dintr-o colaborare fructuoasă dintre sora Esther Kaufmann și Franz Kett din landul Bavaria (Germania) în perioada 1972-1978.

Începând cu anul 1999, această inițiativă a fost dezvoltată mai departe de Franz Kett într-o direcție distinctă sub numele de pedagogie unitară și orientată spre sens. Din 2018, din respect față de fondator, pedagogia se numește Pedagogia Franz Kett.

În 2008, din nevoia de a păstra, ocroti și dezvolta această pedagogie și de a reglementa formarea continuă a celor interesațiîn această pedagogie, s-a născut institutul din Germania: Institut für Franz-Kett-Pädagogik GSEB e. V.

Din 2010, editura Franz Kett Verlag publică articole despre pedagogia Franz Kett în anuarul său intitulat Ganzheitlich-Sinnorientiert Erziehen und Bilden.

Institutul german reunește, la momentul actual, 250 de membrii care provin din Germania, Austria, Italia, Luxemburg, Republica Cehă, Ungaria, România, Elveția și Coreea de Sud.

Institutul pentru Pedagogia Franz Kett din România a luat ființă în 2022, după ce 55 de pedagogi, preoți și persoane consacrate de limba maternă maghiară și română au luat parte la un curs de bază și mai multe cursuri de multiplicator în pedagogia Franz Kett. Cursul a fost inițiat de Dioceza Romano-Catolică de Oradea, în colaborare cu Centrul Posticum, Dioceza Romano-Catolică de Iași și cu Facultatea de Psihologie și Științele Educației Brașov din cadrul Universității Spiru Haret, cu sprijinul financiar al organizației de ajutorare a bisericilor catolice din Europa de Est și Centrală a Conferinței Episcopilor Romano-Catolici din Germania, care poartă numele de Renovabis.

Institutul român are același scop: de a ocroti valorile pedagogiei Franz Kett și de a le dezvolta, respectiv de a-i aduna pe iubitorii acestei pedagogii într-o comunitate profesională și spirituală.

Particularitățile pedagogiei Franz Kett

Pedagogia Franz Kett este o:

Pedagogie a ființei și a prezenței

Stimulează bucuria de viață și invită la a spune DA existenței. „Este bine să fiu aici, deși existența nu este mereu ușoară.” – așa sună enunțul de bază al pedagogiei. Acesta dorește să trezească și să consolideze percepția pozitivă a existenței proprii.

Pedagogie a relației

Caracteristica esențială a pedagogiei este facilitarea intrării în contact cu mediul, oamenii, sinele și cu sursa primordială a vieții și a sensului existenței. În acest sens, ea folosește metode care trezesc un mod delicat, apreciativ, contemplativ și iubitor de apropiere de tot ceea ce există.

Pedagogie a conștientizării propriei ființe

Pedagogia dorește să transmită (de o manieră integrală) semnificația existenței umane și maniera umană de a trăi. Scopul este de a facilita apropierea de esența propriei ființe, de a găsimisiunea și sensul propriei vieți.

Pedagogie a religiei

Pedagogia Franz Kett se deschide către perspectiva unei surse primordiale a sensului și aexistenței. Are un aspect mistagogic care face posibilă transgresiunea către transcendență, și deschide, astfel, posibilitatea unor întâlniri cu Ultimul, Preaînaltul și cu Cel Mai Profund. După Martin Buber, educația poate fi completă doar dacă este religioasă în totalitatea ei. Această dimensiune religioasă este o trăsătură esențială a pedagogiei Franz Kett.

Pedagogie a căii

Pedagogia Franz Kett perfecționează pas cu pas abilitatea de a trăi și,în acest demers al său,se bazează pe experiențele de viață ale participanților. Acest lucru se desfășoară în continua interacțiune dintre participanți. Conștientizările dobândite, în acest context, se interpretează la un nivel mai profundcare face referire la Sursa Primordială aExistenței și a Vieții.

O pedagogie în continuă dezvoltare

Pedagogia Franz Kett nu este un sistem desăvârșit, ci mai degrabă o cale pedagogică, care este în continuădezvoltare practică și teoretică. În acest sens, are nevoie de o mare deschidere și o capacitate de dezvoltare prudentă.

Imaginea de podea

Crearea unor imagini de podea este parte integrală a pedagogiei Franz Kett. Imaginile fac accesibile conexiunile dintre lucrurile și faptele percepute din exterior. Imaginile fac, astfel, vizibilă realitatea mai profundă a legăturilor dintre realități și a sensului acestora.

Creativitatea este o trăsătură fundamentală a ființei umane.Puterea creatoare a lui Dumnezeurezidă în unicitatea persoanei creatoare. Crearea imaginilor de podea trezește în om puterea de a putea „interpreta” sensul lucrurilor, obiectelor, simbolurilor, povestirilor etc.

Prin imaginea de podea, se pregătește un loc care poate fi contemplat, prin ea devine accesibilă o temă, inteligibilă o poveste sau povestire. Imaginea se naște în permanentă conexiune cu joaca, experiența, creația. Imaginea exterioară devine o imagine a unei realități interioare. De exemplu, o casă poate fi imaginea mea: și eu pot fi o casă, am uși și ferestre deschise sau închise, pot oferi sau găsi protecție etc.

Metodica și didactica pedagogiei

Unitățile pedagogiei Franz Kett sunt numite „contemplații”. Contemplațiile se desfășoară în patru faze. Participanții pot să contribuie cu propriile experiențe, idei și gânduri. Punctul de pornire îl reprezintă întotdeauna realitatea vieții cotidiene a omului, nivelul antropologic. Acest nivel se poate interpreta mai departe în direcția transcendenței, însă poate rămâne și la nivelul antropologic de interpretare, adică la nivel laic.

Fazele unei contemplații

  • Faza de dispunere: creează motivația, pregătind astfel participanții pentru activitate. Se concentrează pe adunare, coordonare, sosire: Sunt aici. Acest lucru se realizează prin  intermediul diferitelor exerciții sau prin cântec și dans. Tema activității, deși rămâne încă ascunsă, este deja intuită într-un anumit mod.
  • Faza de întâlnire: facilitează conectarea la realitate,  cunoașterea și trăirea realităților lumii. Se centrează pe întâlnirea și intrarea în contact cu ceilalți și cu tema (de ex. o povestire, un obiect care poartă în sine posibilitatea de interpretare simbolică, o operă literară etc.).
  • Faza de aprofundare: conduce la aprofundarea experiențelortrăite și contribuie la dezvoltarea abilităților de exprimare. Impresiile sunt exprimate iar expresia lor impresionează. (Ex. imagine de podea, imaginea comună la mijloc, creațiile individuale colorate din materiale fine.)
  • Faza de interpretare / Dimensiunea religioasă: rezumă cele trăite, condensează experiențele realizate și legătura acestora cu viața umană și cu sursa primordială a sensului și a vieții. Interpretarea este făcută, în primul rând, de participanți și nu de conducătorul activității (de exemplu manifestările individuale ale participanților, exprimarea recunoștinței, mulțumirilor, cererilor, dorințelor prin poezie, rugăciune spontană, texte, cântece sau dans).

O pedagogie unitară

În demersul său pedagogic, pedagogia Franz Kett se apropie de om ca de o ființă unitară, în care inima, mâinile și rațiunea sunt tratate ca un tot unitar. Omul este unitatea trupului, sufletului și spiritului care se află într-o relație inseparabilă cu mediul și societatea. De aceea, întâlnirea cu lumea în activitățile pedagogiei Franz Kett se realizează prin:

  • verbalizare
  • exprimare prin crearea imaginilor de podea
  • exprimare corporală
  • exprimare prin sunete

Atitudinea pedagogică a conducătorului activității

  • respect față de sine, respect față de ceilalți și față de lumea creată;
  • atenție și apreciere ca atitudine de bază;
  • recunoștință (pentru viață, prieteni, mâncare etc.);
  • deschidere – acceptarea personalității participanților, atitudine deschisă față de diferitele opinii, formulări deschise pentru ca participanții să aibă posibilitatea de a se identifica cu ele, și ca,astfel,să devină posibilă o trăire interioară și o integrare în propria experiență;
  • conștientizarea limitelor și a vulnerabilității proprii;
  • utilizarea umorului.

Dacă dorim să avem succes în educație, este esențial să ne adresăm inimii!

Scroll to Top